اداره و نگهداری قسمت‌های مشاع در آپارتمان مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل



* اداره آموزش هاي مردمي معاونت آموزش قوه قضائيه
اشاره: رشد شهرنشيني و تراكم جمعيت در شهرها موجب افزايش آپارتمان‌نشيني بويژه در شهرهاي بزرگ شده است و قوانيني نيز جهت تنظيم روابط حقوقي مردم، براي اينكه در آرامش بيشتري به‌سر ببرند وضع شده است. طبق موازين قانوني هيچ‌كس نمي‌تواند و نبايد استفاده از حق خود را موجب وارد كردن ضرر به ديگران بنمايد و شايد يكي از مهمترين دلايل به وجود آمدن اختلافات ميان همسايگان در آپارتمانها عدم آگاهي ايشان از مقررات مربوط به آپارتمان نشيني باشد، اين در حالي است كه برابر آموزه‌هاي مردم در كشور ما احترام به همسايه و حقوق او يكي از امور واجب محسوب مي‌شود.
براي آشنايي با مقررات و قواعد حاكم بر روابط همسايه‌ها در آپارتمان‌ها ابتدا ضروري است كه قسمت‌هاي مشترك و اختصاصي در يك ساختمان را از يكديگر تفكيك كنيم.
1ـ قسمت‌هاي اختصاصي:‌ به بخش‌هايي از ساختمان گفته مي‌شود كه عرفاً براي استفاده انحصاري شركت ملك معين اختصاص يافته باشد. مانند آشپزخانه، اتاقها و سالن پذيرايي و...
2ـ قسمت‌هاي مشترك:‌ به بخش‌هايي از ساختمان گفته مي‌شود كه به طور مستقيم و يا غيرمستقيم مورد استفاده تمام شركا مي‌باشد و نمي‌توان حق انحصاري براي آنها قائل شد مانند پله‌ها،‌ آسانسور، پشت‌بام، حياط و... بنابراين گذاشتن لوازمي چون ميز و صندلي، كپسول گاز، كباب‌پز، وسايل مستعمل و يا نگهداري حيوانات در قسمت‌هاي مشترك ممنوع است. زيرا قسمت‌هاي مشترك در ملكيت مشاع تمام شركاء ملك است. هرچند كه در قسمت‌هاي اختصاصي واقع شده باشد (مثل پاسيو) و يا از آن قسمت‌ها عبور نمايد.قسمت‌هاي مشترك و مشاع در يك ساختمان مي‌تواند شامل موارد ذيل باشد:
*زمين زيربنا خواه متصل به بنا باشد يا بنا به وسيله پايه‌روي آن قرار گرفته باشد.
*تأسيسات قسمت‌هاي مشترك از قبيل چاه آب و پمپ، منبع آب، مركز حرارت و تهويه، رخت‌شويخانه‌،‌ تابلوي برق،‌كنتورها،‌ تلفن مركزي،‌ انبار عمومي ساختمان، اتاق سرايدار در هر قسمت بنا كه باشد،‌آسانسور و محل آن، چاههاي فاضلاب،‌ لوله‌ها از قبيل لوله‌هاي فاضلاب،‌ آب، برق، تلفن،‌ حرارت مركزي،‌ تهويه مطبوع،‌ گاز،‌ نفت، هواكش‌ها،‌ لوله‌هاي بخاري،‌گذرگاه‌هاي زباله و محل جمع‌آوري آن‌و...
*اسكلت‌ ساختمان (جدارهاي فاصل بين قسمت‌هاي اختصاصي مشترك بين آن قسمت‌ها است مشروط به آنكه جزو اسكلت‌ ساختمان نباشد).
*درها،‌ پنجره‌ها، راهروها، پله‌ها، پاگردها كه خارج از قسمت اختصاصي قرار گرفته‌اند.
*تأسيسات مربوط به راه‌پله مانند وسايل روشنايي، تلفن، زنگ اخبار و تأسيسات مربوط به آنها به استثناي تلفن‌هاي اختصاصي، شيرهاي آتش‌نشاني، محل اختتام پله و ورود به بام و پله‌هاي ايمني.
*بام و كليه تأسيسات آن كه براي استفاده همه شركا يا حفظ بنا در آن احداث شده است.
*محوطه ساختمان، باغچه كه جنبه اختصاصي ندارند و در سند قسمت اختصاصي نيز ثبت نشده‌اند.
هزينه شارژ قسمت‌هاي مشترك چگونه محاسبه مي‌شود؟ بر مبناي نفر يا مساحت؟
شركاي ساختمان موظفند هزينه‌هاي مشترك را بپردازند و مبناي محاسبه بستگي به توافق آنان دارد كه در اين صورت طبق آن رفتار مي‌شود اما اگر مالكين چنين توافقي نداشته باشند (حتي يك نفر) سهم هر يك از مالكان يا استفاده كنندگان (مثل مستأجر) از هزينه‌هاي مشترك آن قسمت كه ارتباط به ميزان مساحت اختصاصي و زيربنا ندارد مانند هزينه‌هاي مربوط به سرايدار،‌ نگهبان،‌متصدي آسانسور، هزينه نگهداري تأسيسات (نه تعمير آن) باغبان، تزئينات قسمت‌هاي مشترك و . . . به طور مساوي بين مالكان يا استفاده كنندگان تقسيم مي‌شود.
اگر آپارتماني داراي مستأجر باشد اين هزينه‌ها از چه كسي وصول مي‌شود؟
اگر در قرارداد اجاره پرداخت هزينه‌هاي مشترك بر عهده مالك باشد و مالك از پرداخت آن خودداري كند مستأجر مي‌تواند از محل اجاره‌بها هزينه‌ها را بپردازد و اگر در قرارداد اين هزينه‌ها بر عهده مستأجر باشد مدير ساختمان از او مطالبه مي‌كند و در صورت خودداري به مالك اصلي رجوع مي‌نمايد.
آيا مدير ساختمان مي‌‌تواند از مالكان قبل از انجام تعميرات پول دريافت كند؟
در صورت تصويب مجمع عمومي جهت هزينه‌هاي ضروري و فوري مي‌تواند وجوهي را به عنوان تنخواه گردان از مالكان دريافت كند.
در صورت عدم پرداخت هزينه‌هاي مشترك مدير ساختمان مي‌تواند آب، برق، تلفن و... را قطع كند؟
در صورت امتناع مالك يا مستأجر از پرداخت سهم خود در ابتدا بايد مراتب به‌وسيله اظهارنامه با ذكر مبلغ بدهي و صورت ريز آن به طرف مقابل ابلاغ و هزينه‌ها مطالبه شود. اگر ظرف 10 روز از تاريخ ابلاغ اظهارنامه بدهي پرداخت نگرديد مدير مي‌تواند از دادن خدمات مشترك (نه اختصاصي مانند برق) از قبيل شوفاژ، تهويه مطبوع،‌آب گرم و امثال آن خودداري كند و اگر اين كار امكان‌پذير نباشد (براي مثال هر يك از مالكان كنتور آب مستقل داشته يا آب گرم و مخزن مستقل داشته باشند) يا قطع آن خدمات مؤثر در فرد خاطي نباشد مدير مي‌تواند به دادگاه شكايت كند و دادگاه خارج از نوبت به شكايت رسيدگي مي‌كند و واحد بدهكار را از دريافت خدمات دولتي كه به مجموعه ارائه مي‌شود محروم مي‌نمايد و تا 2 برابر مبلغ بدهي او را جريمه خواهد كرد و اين جريمه به نفع ساير شركا و مجموعه پرداخت مي‌شود.
البته مالك يا مستأجر نيز حق دارد به نظر مدير ساختمان و هزينه‌هاي او معترض شود و ظرف 10 روز از تاريخ اظهارنامه به دادگاه شكايت نمايد.

 

برخی از پروژه های ما

نظرسنجی

شما از چه طریقی با سایت آشنا شدید؟
 

پیوندها

اوقات شرعی



آمار بازدیدکنندگان

89امروزmod_vvisit_counter
156دیروزmod_vvisit_counter
818این هفتهmod_vvisit_counter
1057هفته گذشتهmod_vvisit_counter
1989این ماهmod_vvisit_counter
4101ماه گذشتهmod_vvisit_counter
248975کل بازدیدهاmod_vvisit_counter